Táto stránka používa cookies. Cookies sú uložené vo vašom prehliadači a slúžia na rozpoznávanie opakovaných návštev webu, uloženie nastavení a tiež analýzu návštevnosti.
V roku 2021 sme boli svedkami toho, ako niektoré zmeny od Googlu najprv nastrašia a potom sa nič neudeje. Core Web Vitals boli prezentované ako dôležitá zmena a „zem sa bude triasť pod webmi, ktoré nebudú spĺňať tieto dôležité metriky“. V skutočnosti sa nič zvláštne nestalo.
Ako teda bude vyzerať nasledujúci rok v online svete? Presunie sa všetko nakupovanie online? Ovládnu svet kreslené postavičky? Bude Google aj naďalej dominantným hráčom v online vyhľadávaní?
Na tieto a ďalšie otázky sa pozrieme v nasledujúcich pár minútach. Čítajte ďalej!
Umelá inteligencia!
Vystrašil som vás? ????
NLP, GPT-3, Transformers (nie tí roboti), BERT, MUM… umelá inteligencia je tu, nikam neodchádza a je v plnom nasadení ďalej vplývať na naše úbohé smrteľné existencie.
Začalo to BERT-om, keď si Google uvedomil prečo hľadáme to, čo zadávame do vyhľadávača. Pokračuje to MUM-ou(?), ktorá nám podáva výsledky z celého sveta bez ohľadu na jazyky.
Google MUM (Multitask Unified Model) rozumie 75 svetovým jazykom a nie len textu, ale aj obrázkom a videám a možno aj zvuku! Tak to aspoň tvrdia v Google.
Črtajú nám kvetnatú ideu o tom, že ak chceme vedieť, či nám na túru na horu Fiji v Japonsku postačia topánky, ktoré sme mali na sebe počas túry v Amerike, stačí zadať do vyhľadávača:
Postačia mi topánky X na výstup horu Fiji?
Alebo si odfotiť topánky a poslať ich s otázkou do vyhľadávača.
A nezáleží na tom, že nikto po Slovensky nepíše o výstupe na horu Fiji. Google Mamička porozumie otázke, zoberie sa do Japonska, nájde tam relevantný obsah a poskytne nám jeho preloženú verziu.
Zatiaľ nevieme, či je v repertoári polyglotky MUM aj slovenčina. A zatiaľ to vyzerá, že celá táto idea je iba v plienkach. Ale nepochybujeme o tom, že Google dňom i nocou pracuje na vylepšovaní tohto nového algoritmu.
Čo to znamená pre nás, majiteľov webových stránok, online marketérov, SEO guruov?
Okrem toho, že Google stále viac a viac rozumie obsahu, ktorý dávame von, sa môže stať, že tento obsah bude čítať aj niekto na druhej strane zemegule! Takže by sme si mali už naozaj dávať pozor na to, čo píšeme.
A nie len textu, ale aj obrázkom a videám Google rozumie a tak sa budeme čoraz viac stretávať s tým, že sa nám vo výsledkoch vyhľadávania zobrazia relevantné obrázky, ktoré odpovedajú na náš dotaz, prípadne výstrižky z videí na Youtube, ktoré presne hovoria o tom, čo potrebujeme vedieť.
Umelá inteligencia 2: Deň zúčtovania
Ešte ostaňme pri umelej inteligencii.
Spomínam GPT-3. Pre ľudí žijúcich v jaskyni (rozumej mimo online sveta), táto skratka predstavuje najnovší vývojový stupeň počítačovej tvorby textového obsahu.
Funguje to tak, že napíšete umelej inteligencii čo od nej chcete a ona vám napíše čo si myslí, že je odpoveď na vašu požiadavku.
Chcete pár príkladov?
Tak napríklad napíšete umelej inteligencii, že by ste chceli, aby vám prepísala komplikovaný text do zrozumiteľnej formy. Povedzme takej formy, aby jej porozumel aj druhák na základnej škole.
Dostaneme takýto výsledok:
Alebo iný príklad, požiadate ju, aby opravila vaše gramatické nedostatky:
Alebo sa s vami porozprávala:
Alebo, a to sa dostávame k tomu fajnému, vám vygeneruje krátky hororový príbeh na základe jediného slova:
Ak ste si to ešte neuvedomili, tak toto je revolúcia v tvorbe obsahu. Nikdy nebola tvorba obsahu jednoduchšia. Stačí jednoducho povedať, čo má umelá inteligencia vytvoriť, dodať jej poklady a umelá inteligencia vytvorí.
Áno, možno to zatiaľ nie je dokonalé, možno to bude treba upravovať, ale skončili časy kedy sme obsah tvorili sami od začiatku do konca.
Vzrast AI generovaného obsahu znamená mnoho nového viac či menej kvalitného obsahu na internete.
Čo to teda znamená pre nás?
Google vraví, že nechce vo svojom vyhľadávaní AI generovaný obsah, okrem prípadov, kedy bude tento obsah skontrolovaný ľuďmi.
Ako to budú kontrolovať, tak to ťažko povedať. Ak bude obsah skutočne dobre vygenerovaný, tak si myslím, že ťažko zistia či ho napísal človek alebo počítač.
Keďže obsahu bude omnoho viac na všetky témy a ľudia sú už tak preťažení obsahom, najlepší spôsob ako si udržať ich pozornosť je (aj naďalej) písať čo najzaujímavejší, originálny obsah s nejakým šmrncom, ktorý presvedčí ľudí sa vrátiť aj nabudúce (prípadne ho zdieľať, nedajbože mu poskytnúť nejaký ten spätný odkaz).
Obsah je teda stále king aj v roku 2022. Nový obsah, zaujímavý obsah, textový obsah, video obsah, aktualizovaný starý obsah, vždy-zelený obsah.
Budujte tematické celky. Pozbierajte všetky dôležité informácie do jedného článku a vytvorte ďalšie články, ktoré naň naväzujú a rozširujú. Alebo vytvorte nejaké video hovoriac o tom, čo robíte a ako to robíte.
Odkazy
Spätné odkazy nikam neodchádzajú ani v roku 2022.
Aj keď sa Google stále viac spolieha na svoje pochopenie obsahu, ešte stále sú linky silným sociálnym signálom, ktorý upozorňuje na kvalitné webstránky.
V roku 2021 sme boli svedkami dôležitých aktualizácií algoritmu, ktoré sa zameriavali práve na linky. Google si začal viac všímať spamové linky. Obmedzil stránky, ktoré získavajú svoje odkazy neprirodzene.
Treba robiť linkbuilding inteligentne!
Zero-click na vzostupe
Google už dlhšie pozná prečo zadávame do vyhľadávača to, čo tam zadávame. A často krát rovno aj pozná odpoveď.
Predpovedám, že zero-click výsledkov bude pribúdať stále viac. Musíme si zvyknúť na to, že Google skenuje naše webstránky, vyberá si z nich to najlepšie a ponúka to hľadačom odpovedí priamo na svojom pieskovisku.
Do jeho znalostného grafu pribúda stále viac dát. Tvrdí, že už ani nepotrebuje štruktúrované údaje na webstránke, pretože už rozumie.
Výsledky ako carousely, zvýraznené úryvky, videá a podobne budú čoraz viac dominovať SERP.
A preto sa budeme v nasledujúcich rokoch musieť viac zamerať na SEO priamo vo vnútri SERPu. Vytvárať obsah, ktorý si Google zoberie do svojich zvýraznených úryvkov (keď konečne prídu na Slovensko).
Kliknutia už nebudú tak relevantné. Dôležitejšie bude vystavovať svoju značku na oči vo výsledkoch vyhľadávania. Takže buďte originálni!
No a stále treba myslieť na rýchlosť stránky, optimalizáciu pre mobily, jasnú webovú štruktúru a vnútorné prelinkovanie, prehľadnú stránku a ďalšie a ďalšie veci, ktoré rozhodujú o kvalitnej používateľskej skúsenosti.
Myslím si, že ani v roku 2022 sa svet nezrúti, Google bude naďalej dominovať online vyhľadávaniu a tie kreslené postavičky, tak to nechajme radšej nabudúce.
Bude to každopádne určite zaujímavý rok plný noviniek a zvratov. Tešíme sa.
Páčil sa vám článok a chcete ma pochváliť? Alebo máte na niečo opačný názor? Hoďte mi správu na kubernat@weblauncher.sk a rád sa s vami porozprávam.