Táto stránka používa cookies. Cookies sú uložené vo vašom prehliadači a slúžia na rozpoznávanie opakovaných návštev webu, uloženie nastavení a tiež analýzu návštevnosti.
Už ste si určite niekedy pri prehľadávaní stránok všimli, že sa v rámci textu nachádzajú aj výrazy, ktoré sa od zvyšku textu odlišujú formou, farbou alebo podčiarknutím a dá sa na ne kliknúť. Pozrime sa spoločne na to, čo je hypertextový odkaz a aké má využitie v rámci SEO.
Klikanie na tlačidlo, text alebo obrázok, ktorý nás presunie z jednej stránky na druhú je pre používateľov už také prirodzené, že mnohokrát ide o automatický proces, nad ktorým príliš nepremýšľame. Akonáhle na niečo kliknete a ocitnete sa na novej vstupnej stránke, použili ste hypertextový odkaz.
Hypertextový odkaz (nazývaný aj ako odkaz, webový odkaz či link) obsahuje adresu cieľa a vytvára prepojenie medzi stránkami. To umožňuje jednoducho a rýchlo prechádzať z jednej webovej stránky na druhú. Používateľ tak môže byť jednoducho nasmerovaný do cieľa kliknutím na odkaz.
Hypertextovým odkazom môže byť časť textu, obrázok, ikona alebo grafika, na ktoré keď kliknete, navigujú vás na inú webovú stránku alebo dokument. Bez hypertextového odkazu by ste potrebovali poznať URL adresu každej danej webovej stránky, aby ste ju mohli navštíviť.
Na webových stránkach sú hypertextové odkazy zvyčajne zafarbené modrou alebo fialovou farbou a niekedy sú podčiarknuté. Nemusí to však byť pravidlom, je však dobré, ak sú od zvyšku textu odlíšiteľné a rozoznateľné.
Napríklad, v našich článkoch nájdete hypertextové odkazy označené zelenou farbou:
Ako funguje hypertextový odkaz?
Hypertextové odkazy fungujú tak, že vytvárajú online spojenia na dvoch rôznych bodoch – zdrojové kotvy a cieľové kotvy. Zdrojová kotva je miesto, kde sa nachádza hypertextový odkaz a cieľová kotva zas miesto, kam vás hypertextový odkaz pošle.
Cieľovou kotvou je zvyčajne URL adresa webovej stránky, na ktorú bude používateľ po kliknutí presmerovaný. Niekedy sa pre obsah hypertextového prepojenia otvorí samostatná karta v prehliadači, takže používateľ má stále prístup k pôvodnej stránke. Hypertextové odkazy môžu však používateľa presmerovať aj na dokumenty PDF, ich osobný email či iné programy.
Hypertextové odkazy na vzájomné prepojenie webových stránok využívajú kód HTML. Tým sa vytvorí sieť stránok na danom webovom sídle. Táto časť HTML sa nazýva „href“ – kódový jazyk, ktorý je pripojený k novému hypertextovému odkazu.
Využitie hypertextových odkazov
V praxi majú hypertextové odkazy niekoľko užitočných funkcií. Fungujú ako pohodlný spôsob, ktorým navigovať používateľa k tomu, čo hľadá (napríklad blogový príspevok s ďalšími informáciami či e-shop).
Hypertextové odkazy majú tiež svoje využite v rámci SEO. Odkaz je vstupnou bránou z jednej webovej stránky na druhú – čo je však dôležité, je text kotvy. Ten je rozhodujúci, pokiaľ ide o implementáciu kľúčových slov SEO, ktorými sa naznačuje, o čom je obsah. Vyhľadávacie nástroje ako Google zahŕňajú tieto kotviace texty do svojich výpočtov pri zobrazovaní výsledkov hodnotenia. Ak je vašim cieľom vysoká pozícia vo výsledkoch vyhľadávanie, potom správny výber odkazov a ich znenia je pre vás kľúčové.
Tip: Pri tvorbe hypertextového odkazu by ste mali použiť taký kotviaci text, ktorý vyhľadávačom pomôže lepšie pochopiť, o čom je webová stránka, na ktorú odkazujete.
Ako vytvoriť hypertextový odkaz
Vytváranie hypertextových odkazov je pomerne jednoduchá záležitosť. Najprv by ste sa mali rozhodnúť a vybrať, na ktorú adresu URL chcete odkazovať. Naplánujte si prepojenie z vášho aktuálneho dokumentu na novú stránku – buď na vašom webovom sídle alebo na externú stránku.
Ak už viete, kam chcete používateľov nasmerovať, ďalším krokom je výber hypertextu alebo kotviaceho textu. Vyberte taký text, obrázok, tlačidlo či iný prvok stránky tak, aby ste vytvorili kontext pre váš odkaz.
Fyzické vytvorenie hypertextového odkazu spočíva v zvýraznení textu kotvy. Kliknite na tlačidlo hypertextového prepojenia. Na väčšine webových stránok a dokumentov môžete nájsť tlačidlo hypertextového prepojenia, ktoré vyzerá ako dva reťazové články. Kliknite na tlačidlo a vložte URL adresu, na ktorú chcete odkazovať.
Typy hypertextových odkazov
Hypertextové odkazy môžeme klasifikovať na základe cieľa odkazu – či vedie používateľov na inú stránku toho istého webového sídla alebo na iné. Rozlišujeme interné (internal), prichádzajúce (inbound) a odchádzajúce (outbound) hypertextové odkazy.
Interné odkazy (internal links)
Interné odkazy smerujú používateľa na stránky v rámci jedného webového sídla. Slúžia na to, aby pomohli vybudovať štruktúru vlastnej stránky. Pomáhajú smerovať návštevníkov vášho webu na správne miesta a tam, kde ich chcete mať. Mať silnú vnútornú štruktúru je tiež dôležité vo vzťahu k vyhľadávačom, pretože to zvyšuje šancu, že všetky vaše podstránky budú indexované.
Ak vytvoríte hypertextový odkaz z jednej stránky na druhú stránku vo vašom webovom sídle, pomôžete návštevníkom nájsť relevantný obsah a zároveň ich udržíte na vašom webovom sídle dlhšie. Čím viac stránok na vašom sídle navštívia, tým lepšie pre účely SEO. Ukazuje to totiž vyhľadávacím nástrojom, ako je Google, že váš obsah je zaujímavý, relevantný a pútavý.
Prichádzajúce odkazy (inbound links)
Prichádzajúce odkazy sú tie, ktoré sú umiestnené na iných webových sídlach a odkazujú na vaše webové sídlo. Keď iné webstránky vytvoria hypertextový odkaz na váš obsah, nasmeruje to návštevnosť na vašu URL adresu. Svojim spôsobom fungujú ako odporúčania, a tak pomáhajú vašej webovej stránke dodať dôveryhodnosť (najmä ak odkaz pochádza zo silného webu).
Odchádzajúce odkazy (outbound links)
Odchádzajúce odkazy alebo externé odkazy sú odkazy z vášho webového sídla na iné webové sídla. Vytvárajú sa vtedy, ak na svojej webstránke vytvoríte hypertextový odkaz, ktorý odkazuje na obsah na inej webovej stránke. Umiestňovanie odkazov smerujúcich na iné stránky sa môže zdať ako kontraproduktívny, pretože odvádza pozornosť používateľa preč z vášho sídla a nasmeruje jeho pozornosť inam. Avšak z hľadiska výsledkov vyhľadávačov sú externé odkazy pomerne populárne. Externé odkazy sú ukazovateľom toho, že na prvé miesto kladiete používateľov a vediete ich k tomu, čo hľadajú, aj keď to nie je na vašej vlastnej stránke. Vhodným riešením môže byť odkazovanie na stránky, ktoré poskytnú používateľovi odpoveď a relevantné informácie, no nie sú v priamej konkurencii s vašimi stránkami.
Tento text je súčasťou nášho SEO slovníka.