Táto stránka používa cookies. Cookies sú uložené vo vašom prehliadači a slúžia na rozpoznávanie opakovaných návštev webu, uloženie nastavení a tiež analýzu návštevnosti.
Vyhovenie algoritmom na zvýšenie hodnotenia vašej značky či firmy vo výsledkoch vyhľadávania nebolo nikdy tak dôležité, ako dnes. Optimalizácia pre vyhľadávače (SEO) je neustále sa vyvíjajúca stratégia. A keďže Google pravidelne aktualizuje svoj algoritmus, vaša SEO stratégia by sa mala pravidelne prispôsobovať aktuálnym trendom.
Pripravujete SEO stratégiu na nový rok? Prečítajte si, čo môžete od SEO očakávať v budúcom roku a ako môžete optimalizovať svoju SEO stratégiu.
Odvetvie SEO je takmer rovnako nepredvídateľné, ako samotné aktualizácie algoritmov, ktoré Google z času na čas spúšťa. Vo svete SEO sa toho deje naozaj veľa a musíte mať nad všetkým prehľad, aby ste si zabezpečili kontrolu nad situáciou – rebríčkom výsledkov vyhľadávania.
Základným cieľom SEO stratégie je posilniť vašu prítomnosť v relevantných výsledkoch online vyhľadávania, čo vám pomôže získať viac potenciálnych zákazníkov, zvýšiť predaj a výnosy. Zjednodušene povedané, cieľom je rast podnikania online. Ako zabezpečiť, aby vaše podnikania rástlo aj v nasledujúcom roku?
Obsah
Linkbuilding v roku 2023
Linkbuilding alebo budovanie spätných odkazov je stále jedným z najdôležitejších hodnotiacich faktorov v Google, avšak od jeho „zlatej éry“ sa toho veľa zmenilo. Dnes už získavanie odkazov z akýchkoľvek stránok nie je efektívne. Najdôležitejším faktorom je autorita a relevantnosť stránky, ktorá odkazuje na váš web. To znamená, že článok alebo webová stránka budú mať vyššiu pozíciu vo výsledkoch vyhľadávania, keď naň budú odkazovať dôveryhodné zdroje. Bude preto efektívnejšie, ak na vás bude odkazovať niekoľko veľkých a autoritatívnych webov, než množstvo malých webov s menšou autoritou. Kvalita, nie kvantita, by malo byť heslom budovania spätných odkazov na nasledujúci rok.
Vedeli ste či Google rieši prvý alebo najdlhší odkaz na vašej stránke? Odpoveď viete nájsť napríklad vo videu Google: Multiple Anchor Text Links To Same URL On Same Page, The First Or Longer Doesn’t Matter. John Mueller (jeden z popredných svetových Google a SEO “guru”) v princípe odpovedal, že Google nad tým tak neuvažuje. Skôr sa snaží “pochopiť štruktúru stránky tak, ako by to mohol urobiť používateľ a zohľadniť to”. Google teda môže zohľadniť rôzne faktory ako napríklad navigáciu a snaží sa zistiť, ktorý text s odkazom je najlepší pre používateľa. To by napríklad mohlo znamenať, že z blogového článku Google vôbec neberie do úvahy spätné odkazy napríklad na kategórie produktov, lebo sa nachádzajú priamo v navigácii stránky. Linkovať by sa tým pádom oplatilo to, čo sa nenachádza v samotnej navigácii webu.
V rámci linkbuildingu je tu však ešte jeden dôležitý faktor, a to tendencia webových lokalít odkazovať na iné domény.
Príklad:
Existujú dve webové lokality A a B, ktoré majú rovnakú autoritu. Webová lokalita A poskytuje tisíce spätných odkazov na mnohé iné webové stránky, kým webová lokalita B má len niekoľko desiatok spätných odkazov. Získanie spätného odkazu z webovej lokality B bude tak omnoho hodnotnejšie, než získanie odkazu z webovej lokality A.
Linkbuilding je vhodnou stratégiou, ktorá vám môže poskytnúť počiatočnú dynamiku. Avšak v skutočnosti je najvhodnejším spôsobom získavania spätných odkazov vytváranie odkazu-hodného obsahu. A tým sa dostávame k trendu číslo 2.
Obsah je stále kráľom a stavebným pilierom kvalitného SEO
Možno ste už v súvislosti s online marketingom či SEO započuli, že „obsah je kráľ“. Toto pomenovanie je správne, avšak existuje nedorozumenie v jeho interpretácii. Existuje tendencia písať tzv. obsah pre vyhľadávače – stovky všeobecných blogov a článkov, síce s využitím špecifických kľúčových slov, no „zasypávajú“ internet všeobecným obsahom s nízkou unikátnosťou. Aj keď táto stratégia stále funguje, problém nastáva, keď sa konkurencia pritvrdí. Práve vtedy vyhráva ten obsah, ktorý je jedinečný a unikátny. A práve takýto jedinečný obsah je aj odkazu-hodný obsah.
Aký obsah priťahuje spätné odkazy?
- kvalitný obsah – skôr pritiahne spätné odkazy než priemerný obsah,
- relevantný obsah – súvisí s vyhľadávacím zámerom používateľa, pýtajte sa, prečo ľudia vyhľadávajú danú tému,
- odborný obsah – ak ste v niečom odborníci, dajte to vedieť všetkým cez obsah,
- správne načasovaný obsah – vyhráva obsah, ktorý zasiahne správnych ľudí v správnom čase.
Unikátny a jedinečný obsah nemusí zákonite znamenať, že musíte vymyslieť niečo nové, o čom sa ešte nepísalo. Cieľom je prezentovať tému štýlom, ktorý bude jedinečný pre vás a ktorým zaujmete svojich čitateľov a získate ich pozornosť.
V skratke, obsah optimalizovaný pre SEO by mal byť kvalitný, jedinečný, mal by priniesť hodnotu, odpovedať na otázky používateľov alebo ponúkať riešenia, ktoré hľadajú.
Vedeli ste, že koniec roku 2022 sa niesol v znamení chatbota ChatGPT? Je navrhnutý spoločnosťou OpenAI a môže slúžiť ako veľmi dobrý pomocník pri práci s textom. Momentálne sa vedú polemiky či chatbot dokáže úplne nahradiť copywriterov. Náš názor je, že čiastočne áno, pretože môže slúžiť ako inšpirácia pre content kalendáre ako aj pre jednoduchšie texty. No odborné články asi zatiaľ nenahradí.
Okrem jedinečnosti obsahu je ďalším kľúčovým faktorom, ktorý ovplyvňuje SERP (z ang. Search Engine Results Page, vo voľnom preklade stránka s výsledkami vyhľadávania) aj dĺžka obsahu. Obsah s dlhšou formou generuje 3x viac organickej návštevnosti než obsah s priemernou dĺžkou. Stále však platí, že kvalita by mala prevládať nad kvantitou. Nepíšte dlhé články len preto, aby ste vytvorili dlhý obsah s domnienkou, že vás bude Google preferovať. Dôležitá je nie tak samotná dĺžka článku, ale čas, ktorý používateľ strávi jeho čítaním či prehliadaním. Práve to Google vyhodnocuje. Ak bude článok nekvalitný či nezaujímavý, používateľ zo stránky odíde. A v tom prípade vám jeho dĺžka nepomôže.
Byť prvý už nie je hlavným cieľom
Umiestnenie na prvom mieste vo výsledkoch vyhľadávania už v súčasnosti neznamená zákonite zvýšenú návštevnosť webových stránok. Ak sa pozrieme na SERP, môžeme vidieť, že sú plné reklám, okienok s otázkami či úryvkami z webových stránok. Aj keď by sa vaša stránka nachádzala na prvom mieste, bude sa zobrazovať pod týmito vecami. Namiesto obsadzovania prvého miesta sa ako efektívnejšia stratégia javí zamerať sa na mieru prekliknutia (CTR, click-through rate).
Miera prekliknutia je pomer počtu kliknutí na konkrétny odkaz alebo výzvu na akciu (známu ako CTA – call to action) k počtu zobrazení. Na jej výpočet sa využíva to jednoduchý vzorec:
CTR = (prekliknutia / zobrazenia) x 100
Ak napríklad 100 ľudí uvidí online reklamu a 7 z nich na reklamu klikne, táto reklama má mieru prekliknutia 7%.
Mieru prekliknutia možno zlepšiť niekoľkými spôsobmi:
- Optimalizujte nadpisy a obsah
Používajte jedno/dve kľúčové slová v nadpisoch a vašich obsahoch. Apelujte na emócie a potreby publika. Snažte sa im priniesť riešenia na ich problémy/odpovede na ich otázky.
- Zakomponujte výzvu na akciu (call to action)
Výzva na akciu by mala byť priama a jednoznačná. Mala by vyzývať používateľa, aby klikol na odkaz/reklamu.
- Používajte obrázky
Využívanie vizuálov je skvelý spôsob, ako zvýšiť mieru prekliknutia. Na rôznych marketingových kanáloch môžu fungovať rôzne obrázky. Môžete spustiť A/B testy na určenie toho, aké typy obrázkov najlepšie fungujú pre vašu firmu/značku/webstránku…
- Používajte hashtagy
Hashtagy najlepšie fungujú na platformách ako je Facebook či LinkedIn. Urobte si prieskum populárnych hashtagv vo vašom odvetví. Aj pri hastagoch platí, že by mali byť unikátne a špecifické. Vyhnite sa príliš všeobecným hashtagom, váš obsah sa môže v ich množstve stratiť.
Zameranie na používateľov a zámer vyhľadávania
Mnohí odborníci v oblasti SEO sa zhodujú, že rok 2023 bude rokom, kedy sa bude uprednostňovať zámer vyhľadávania a správanie používateľov (user behavior). Zámer dopytov a tiež správanie používateľov sa neustále mení a vyvíja. Používatelia na Google hľadajú odpovede na svoje otázky, riešenia na problémy, alebo informácie o nejakej téme vo všeobecnosti. Pochopenie toho, čo používatelia hľadajú, je kľúčovým faktorom k úspechu. Môžete im tak poskytnúť obsah, ktorý odpovie na ich otázky či poskytne riešenia na ich problémy. A tak budú profitovať nielen používatelia, ale aj vaša firma/značka/web.
Trendom na nasledujúci rok bude vzdialenie sa od tradičných postupov SEO a zameranie pozornosti na zámer používateľov. Zjednodušene povedané, ak budete chcieť získať vedúce postavenie v oblasti SEO, budete musieť byť vynikajúci v poskytovaní správnych informácií používateľom. Google uprednostní obsahy, ktoré sa riadi pokynmi E-A-T.
Posilnenie E-A-T
Ústredným bodom pre Google pri vyhodnocovaní vašej webovej lokality je a aj zostáva používateľská skúsenosť. Ovplyvňuje vašu pozíciu vo výsledkoch vyhľadávania – zvyšuje čas zotrvania na vašom webe a informuje algoritmus Google, že váš obsah je relevantný a prospešný pre používateľov. Výsledkom je, že vás posúva vyššie s cieľom odporučiť vás ostatným používateľom. Ak chcete dosiahnuť tie najlepšie výsledky, kľúčové bude udržať používateľov na vašom webe čo najdlhší čas.
S týmto vám môže pomôcť posilnenie vášho E-A-T (z ang. Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness), a teda odbornosti, autoritatívnosti a dôveryhodnosti. Nie je to síce žiadna novinka, ale vyhľadávacie nástroje stále čoraz viac vyhodnocujú a posudzujú tieto faktory na vašej webovej lokalite. Pri tvorbe obsahu preto majte na pamäti faktory E-A-T. Môžete poskytnúť pridanú hodnotu, štatistiky a fakty, odkazy na autoritatívne webové stránky, prezentáciou ocenení, recenzií či posudkov zákazníkov.
Ako zlepšiť E-A-T?
- Uvádzajte jasné zdroje
- Vytvárajte jedinečný a unikátny obsah
- Kontrolujte a aktualizujte svoj obsah
- Využívajte obsah vytváraný používateľmi (user-generated content)
- Zlepšite transparentnosť svojho podnikania
Používateľská skúsenosť by mala byť upravená tak, že bude nielen zvyšovať vaše hodnotenie, ale tiež pomôže vašim zákazníkom pri vykonávaní požadovaných akcií. Používateľská skúsenosť je tiež o tom, čo si myslí a cíti vaše publikum. Aké potreby majú? Aké otázky kladú? Aké riešenia hľadajú? Ako sú spokojní s vašim webom či aplikáciou? Dôležitá je tiež optimalizácia rýchlosti webovej stránky. Zjednodušene povedané, pri akejkoľvek aktivite by ste už dopredu mali myslieť na koncového používateľa.
Prečítajte si v našom staršom článku Ako funguje E-A-T, kde sme sa téme venovali detailnejšie ešte v roku 2020.
Odporúčané úryvky alebo “Featured snippets”
Odporúčané úryvky vo výsledkoch vyhľadávania nie sú až tak novou záležitosťou, ale tešia sa veľkej obľube. Ide o výsledok (úryvok textu) zobrazený nad zoznamom výsledkov vyhľadávania a vyzerá približne takto:
Odporúčané úryvky sú dôležitou súčasťou SEO, pretože efektívnym spôsobom riešia dopyty používateľov a dajú sa využívať na pritiahnutie väčšej návštevnosti. Je zrejmé, že webové stránky, zobrazené v poli s úryvkami majú veľkú výhodu v porovnaní s ostatnými webovými stránkami na prvej strane SERP, pokiaľ ide o mieru prekliknutia (CTR). Veľké percento používateľov totiž klikne na odporúčaný úryvok a neposunie sa ďalej na zvyšok výsledkov.
Ako sa objaviť na tejto „nultej“ pozícii (alebo ako získať featured snippet)?
- Zhrňte odpoveď na otázku do jedného odseku
- Dostaňte sa na prvú stránku v SERP
- Optimalizujte štruktúru stránky a nadpisy
- Začleňte obrázky s relevantným ALT textom
- Odpovedajte na otázky ako napríklad „ľudia sa tiež pýtajú“
Tak, ako v iných odvetviach SEO, optimalizácia obsahu pre konkrétne funkcie zvyšuje šance úspechu, no nie je zárukou. Aj keď splníte všetky požiadavky, nie je na 100% isté, že sa váš web objaví v úryvku. Avšak výhod umiestnenia sa na nultej pozícii je veľa, preto to rozhodne stojí za vyskúšanie.
Optimalizácia obrázkov
Google vždy dával majiteľom webstránok a správcom webov jasne najavo, že obrázky by mali byť správne označené a optimalizované. Zatiaľ čo pred tým slúžili obrázky na estetické či ilustratívne účely, teraz zohrávajú dôležitú úlohu pri používateľskom zážitku. Používatelia majú pri prehľadávaní, hľadaní informácií či nakupovaní online tendenciu na obrázky klikať. Okrem toho, používatelia tiež prehľadávajú sekciu Google obrázky za rôznymi účelmi a mnoho návštevnosti na webové lokality prichádza tiež z vyhľadávania obrázkov. Práve preto je dôležité obrázky optimalizovať, aby sa vo vyhľadávaní zobrazovali. Obrázky by mali mať vysokú kvalitu a relevantnosť, mali by obsahovať vlastné názvy súborov a ALT popisy.
Kľúčové slová v 2023
Ako sme spomínali vyššie, SEO oblasť sa neustále mení a ani prieskum kľúčových slov už nie je to, čo býval. Keďže Google zaradil do SERP množstvo vecí, medzi nimi aj spomínané featured snippets, stránky na vrchu SERP získavali nižšie miery prekliknutia. Tento posun viedol k tomu, že sa pozornosť presunula z najvyšších pozícií vo vyhľadávaní smerom k novému konceptu optimalizácie kľúčových slov – SERP marketingu. Cieľom je optimalizovať obsah tak, aby sa zobrazoval v rôznych prvkoch vyhľadávania.
Prieskum kľúčových slov sa implementuje v širšom meradle s cieľom uspokojiť rôzne zámery vyhľadávania, či už je to informačný, navigačný, komerčný alebo transakčný. Širšia kategória kľúčových slov, ktorá spĺňa všetky tieto zámery umožní efektívne výsledky na rôznych miestach vo vyhľadávaní.
TIP: Na analýzu kľúčových slov slúži veľa voľne dostupných nástrojov. Marketéri používajú väčšinou tie platené, u nás sme napríklad veľmi spokojní s českým nástrojom www.collabim.cz. Analýzy kľúčových slov v tomto nástroji nespočívajú v siahodlhých a nič nehovoriacich dokumentoch, ale v exaktných analýzach, ktoré si viete každý mesiac vyhodnocovať, prípadne reportovať klientom.
Kľúčové slová by mali byť tiež sémanticky relevantné. Algoritmy Google sú čoraz viac sofistikovanejšie čo sa týka spôsobu interpretácie vyhľadávania pomocou kľúčových slov, zámeru vyhľadávania a sémantiky. Vyhľadávanie sa stáva čoraz viac intuitívnejším a relevantnejším, než kedykoľvek predtým. Namiesto sústredenia sa na jedno kľúčové slovo sa pokúste zamerať svoj obsah na tematické zoskupenia. Vytvorte si ideálnych zákazníkov (persóny), ktorých chcete svojim obsahom osloviť, píšte pre nich odpovede na otázky, ktoré môžu mať a vo svojom obsahu používajte frázy a sémanticky súvisiace kľúčové slová. Vžite sa do situácie používateľa a vytvorte kombinácie kľúčových slov, ktoré by mohli u vášho publika rezonovať.
Responzívny web vhodný pre mobilné zariadenia
Očakáva sa, že v roku 2023 sa počet vyhľadávaní prostredníctvom smartfónov a mobilných zariadení ešte viac zvýši. Výkonný web vhodný na prehliadanie na mobilných zariadeniach je ďalším nie menej dôležitým faktorom, ktorý prispieva k používateľskej skúsenosti.
Nie je to tiež úplne novinka, písali sme o nej už v roku 2021 v článku o mobilnom vyhľadávaní. No stále platí, že používatelia dnes chcú výsledky a odpovede takmer hneď, neradi strácajú čas. Dôležitá je preto rýchlosť webu, ale aj jeho praktickosť funkčnosť a efektívna navigácia používateľa. Ak chcete zlepšiť výkonnosť svojho webu na mobilných zariadeniach, mali by ste sa uistiť, že bol vytvorený s responzívnym kódovaním a rámcom, aby sa automaticky menil jeho vzhľad v závislosti od zariadenia, ktoré sa používa na prístup.
Tip: Chceli by ste zistiť, nakoľko je váš web vhodný pre mobilné zariadenia? Do vyhľadávacieho panela v Google zadajte „Google Mobile-Friendly Tool“. Zobrazí sa vám pole, do ktorého môžete vložiť URL adresu stránky, ktorú chcete vyhodnotiť.
Dosahujte dobré výsledky vo vašom online podnikaní aj v roku 2023! Tento zoznam SEO trendov vám pomôže udržať vašu SEO stratégiu aktuálnu, zvýšiť návštevnosť na vašom webe a získať viac potenciálnych zákazníkov.