Táto stránka používa cookies. Cookies sú uložené vo vašom prehliadači a slúžia na rozpoznávanie opakovaných návštev webu, uloženie nastavení a tiež analýzu návštevnosti.
Internet je plný takých a onakých rád, ako robiť SEO, ako zaručene dostať svoje stránky na prvé pozície vo vyhľadávačoch, ako prilákať na svoj web ľudí. Ak ste si práve teraz postavili svoj web a hľadáte ako ho len dostať medzi ľudí, môže to byť na vás príliš veľa informácií.
No ostávajú tu stále konkrétne body, ktoré sú nemenné a ktoré platia. To sú veci, ktoré sú základom každého dobrého webu a tak aj jasným znakom pre vyhľadávače, že web je hodnotný pre návštevníkov a mali by im ho odporúčať.
V tomto článku sa pozrieme na tieto základné body. Povieme si prečo sú dôležité, ako ich implementovať a čo prinášajú.
Obsah
Neustále analyzujte svoj web
Prvou vecou, ktorú musíte urobiť pri spojazdnení svojho webu je prepojiť ho s analytickými nástrojmi. Tieto prepojenia sú dôležité preto, aby ste videli, ako sa vášmu webu darí.
Chcete vedieť koľko ľudí váš web navštevuje. Chcete vedieť kedy to robia. Chcete vedieť, či to robia z mobilu alebo počítača. Chcete vedieť koľko času strávia na jednotlivých podstránkach, ako sa medzi tými podstránkami pohybujú. Chcete vedieť na čo sa presne vaši zákazníci pozerajú. Chcete vedieť, ako sa k vám dostali.
Toto všetko a omnoho viac poskytujú analytické nástroje. Našťastie za tie najpotrebnejšie nemusíte vôbec nič platiť, stačí si ich pridať na web a začať sledovať všetky relevantné informácie.
Najdôležitejšími nástrojmi sú Google Analytics a Google Search Console.
Čo robí Google Analytics?
V Google Analytics (GA) si prezeráte všetky dôležité informácie o tom, kto sú vaši návštevníci, odkiaľ sú, kedy k vám chodia a ako sa správajú na vašom webe.
Vo vašom GA prehľade si môžete pozrieť live informácie o tom, čo sa práve deje na vašom webe a rovnako aj historické údaje o minulých návštevách. Môžete sa tak dozvedieť napríklad, že po pridaní nového článku na web prišlo cez neho 100 návštev, 50% ľudí si článok len otvorilo a odišlo, zvyšných 50% sa prekliklo na ďalšie podstránky a prezerali si toho viac. Jeden z tých ľudí mal záujem o váš produkt a kontaktoval vás cez kontaktný formulár.
A omnoho viac.
Čo robí Google Search Console?
Search Console je nástroj pre sledovanie toho, ako sa váš web zobrazuje vo výsledkoch vyhľadávania Google. Nájdete v ňom dôležité informácie o tom, na aké kľúčové slová ste sa zobrazili ľuďom, na akej priemernej pozícii ste sa nachádzali, ktoré stránky sa zobrazili ľuďom najčastejšie, na ktoré stránky si najčastejšie klikli.
Ako prepojiť Google Analytics s vaším WordPress webom si môžete pozrieť napríklad v tomto skvelom článku od Musildy alebo vo videu nižšie. Pripravili sme tiež návod ako zdieľať Google Search Console účet bez zdieľania svojich Google prihlasovacích údajov.
Urobte si prieskum kľúčových slov
Ako si vás nájdu vaši zákazníci? Tak, že si vyhľadajú čo potrebujú.
Napríklad máte stránku o pestovaní paradajok. Dávate tam tipy, triky o pestovaní, rady kedy a ako najlepšie vypestovať najväčšie a najchutnejšie paradajky a podobne.
Vaši potenciálni návštevníci by sa takto mohli dostať k vám cez slová ako: tipy na pestovanie paradajok, ako pestovať paradajky, aké hnojivo je najlepšie pre paradajky a podobne.
Keď takto porozmýšľate, tak prídete na mnohé ďalšie kľúčové slová. Ak len začínate s webom, tak sú to perfektné nápady na prvé články. Napíšte poriadny hodnotný obsah a návštevníci sa k vám pohrnú za vedomosťami.
Takýmto spôsobom získate základné kľúčové slová.
Postupom času si prirodzene k týmto slovám budete pridávať ďalšie.
No dá sa to aj urýchliť. Existuje niekoľko nástrojov, ktoré vám môžu pomôcť.
Google Keyword Planner
Google Keyword Planner je nástroj, ktorý zadarmo poskytuje Google pre hľadanie nových kľúčových slov. Zadáte si doňho dve – tri kľúčové slová a na základe nich vám vygeneruje návrhy ďalších im podobných kľúčových slov.
Takto môžete k svojim základným slovám doplniť ďalšie.
Vidíte tiež ich priemernú mesačnú vyhľadávanosť, čiže môžete rovno posúdiť, ktoré sú lukratívnejšie a je väčšia šanca, že sa cez ne k vám dostane väčšie množstvo ľudí, a ktoré sú skôr také doplnkové pre možno pár ľudí mesačne.
Collabim
Ďalším nástrojom, ktorý môžete využiť je český nástroj Collabim. Je to komplexný nástroj pre sledovanie svojho webu, hlavne pre sledovanie pozície vášho webu na kľúčové slová, ktoré mu zadáte.
No obsahuje aj skvelé nástroje na prieskum a získanie nových kľúčových slov. Menovite sú to Prieskumník kľúčových slov a tiež jednorazová analýza Návrhy kľúčových slov.
Prieskumník kľúčových slov funguje tak, že si doňho zadáte kľúčové slovo a Collabim vám ukáže rôzne zaujímavé informácie o tomto slove a taktiež vypíše slová jemu podobné.
Je to taký menší nástroj ak si chcete prekontrolovať kľúčové slovo, prípadne z neho vytiahnuť nejaké informácie.
Jednorazové analýzy sú však zaujímavejší nástroj.
Tieto analýzy môžete využívať aj zadarmo po registrovaní sa do Collabimu. Dostanete kredity (FREE tarifa obsahuje 70 kreditov mesačne). Tieto kredity môžete využiť na rôzne funkcie Collabimu a odporúčam ich na začiatok využiť pre prieskum kľúčových slov.
Po zvolení analýzy Návrhy kľúčových slov, vám táto analýza vie z vami zadaného už aj jedného kľúčového slova vygenerovať desiatky kľúčových slov a ak ich zadáte viac, tak dostanete vypísané až stovky, až tisíce ďalších kľúčových slov.
Po zadaní 2 kľúčových slov uvedených vyššie Collabim vygeneroval až 11 ďalších.
K týmto sa potom pripíšu ešte dve kľúčové slová a znovu sa nechajú prebehnúť cez jednorazovú analýzu. Nástroj ukázal až 136 ďalších kľúčových slov.
Pravda, možno polovica z nich je veľmi všeobecná, ale je to minimálne náhľad do toho, aký obsah ľudí zaujíma a čo si vyhľadávajú. Čím lepšie vstupné slová zadáte, tým lepší výsledok dostanete.
Mangools KW Finder
Uvediem ešte jeden nástroj a tým je Mangools Keyword Finder. Mangools je nástroj od slovenských vývojárov a je to vlastne viac nástrojov pokope – podobne, ako Collabim. Jeden z nich je zameraný na vyhľadávanie nových kľúčových slov.
Po zadaní kľúčového slova do vyhľadávača nástroj vypíše návrhy podobných kľúčových slov, aj s ich počtom vyhľadávaní. Zaujímavý je údaj keyword difficulty, ktorý hovorí o náročnosti daného kľúčového slova – vypočítaný podľa toho, aké silné sú stránky, ktoré sa zobrazujú, ako prvé na tie kľúčové slová.
Skvelým je tiež zobrazenie vyhľadávania kľúčového slova v priebehu času. Vidíme napríklad, že pestovanie paradajok začína byť populárne vždy okolo februára – marca a najpopulárnejšie je v máji, takže teraz by bol ideálny čas začať tvoriť hodnotný obsah na toto kľúčové slovo.
Sledovanie kľúčových slov
Keď ste si už našli kľúčové slová, ktoré sú pre vás relevantné, ďalším krokom je začať sledovať, ako sa darí vašej stránke v súvislosti s nimi. Na akej pozícii je váš web po zadaní konkrétneho kľúčového slova.
Túto možnosť ponúka veľa SEO nástrojov, aj spomínaný Collabim aj Mangools. My u nás využívame aktívne obidva nástroje. A k tomu – nástroj Collabim napríklad už v základnej FREE verzii dovoľuje sledovať jeden web a až 150 kľúčových slov. Pri vyšších cenových balíkoch sú potom tieto limity navýšené.
Zaistite, že váš web je rýchly a optimalizovaný
Túto kapitolu rozdelím na dve časti. Rýchlosť a optimalizácia.
Rýchlosť webu
Rýchlosť je nevyhnutná a VEĽMI dôležitá.
Podľa Strange Loop: každá 1 sekunda dlhšieho načítavania stránky znamená 7 percentnú stratu predaja, 11% menej zhliadnutí stránky a 16% menšiu používateľskú spokojnosť.
Skontrolujte svoj web cez Google Page Speed Insights, ktorý ukazuje základné kategórie a problémy, ktoré web spomaľujú.
Alebo cez nástroj Webpagetest, ktorý je v mnohých ohľadoch lepší, ako ten od Google. Môžete si nastaviť lokáciu test servera a tiež nasimulovať rôzne rýchlosti internetu – optický kábel, 4G, 3G a tak si lepšie vytvoriť predstavu o tom, ako sa váš web skutočne načítava ľuďom, ktorí k nemu pristupujú nie vždy v ideálnych podmienkach.
Optimalizácia webu
V prvom rade, váš web MUSÍ byť vyvíjaný s dôrazom na mobilné prehliadanie. Google na hodnotenie stránok používa už len ich mobilné verzie, nie desktopové. Preto, ak nemáte dobre optimalizovaný web pre mobilné zariadenia, mali by ste to okamžite napraviť.
Vaše nadpisy by mali mať jasnú štruktúru a mali by vyjadrovať o čom daná stránka je. Google sa už dnes nepozerá na nadpisy, ako na alfu a omegu, ale dobre navrhnuté nadpisy sú silným signálom, že web je prispôsobený pre ľudí a je prehľadný. A také weby má Google rád.
Do vášho obsahu pridávajte svoje kľúčové slová. Toto je nevyhnutné. A štruktúrujte svoj obsah tak, aby sa dal prepájať s ostatným obsahom. Je dôležité prelinkovať svoje články s ďalšími svojimi článkami, stránky so stránkami a jedno s druhým. Váš web by mal byť plný odkazov na samého seba.
Obrázky musia obsahovať alternatívny popisok. Toto je dôležité, nie len pre vyhľadávače, ktoré tak registrujú vaše obrázky a môžu ich zobraziť vo svojom obrázkovom vyhľadávaní, ale hlavne pre ľudí, ktorí tie obrázky nevidia, ktorí používajú čítačky textu. A taktiež pre ľudí, ktorým sa ten obrázok z akéhokoľvek dôvodu nenačíta. Alternatívny popisok by mal obsahovať krátky, ale výstižný opis toho, čo je vyjadrené obrázkom. Užitočné informácie nájdete napríklad na tomto linku.
Po technickej stránke je nevyhnutné, hlavne ak máte e-shop alebo receptár alebo návody ako niečo zostrojovať, alebo máte na webe hodnotné tabuľky – potrebujete Schema značenia vášho obsahu.
Že čo to je?
Ak chcete mať aj vašu stránku takto zobrazenú vo výsledkoch vyhľadávania, nahoďte si na web Schema značenia.
Dal by sa o tom napísať celý článok (a pravdepodobne ho aj napíšem v budúcnosti), avšak zatiaľ vás odkážem na článok Ahrefsu, kde sú všetky potrebné informácie. Nechajte to na vášho programátora.
Prípadne, ak používate WordPress, plugin Yoast SEO alebo Rank Math to vyrieši za vás.
Na rýchlosť a optimalizáciu webu sa zameriava aj najnovší veľký update Google algoritmu. Po jeho spustení bude Google sledovať tri veľké metriky:
- ako dlho trvá, kým sa načítajú najväčšie položky na stránke
- ako dlho trvá, kým s nimi používateľ môže niečo urobiť
- ako veľmi sa počas načítavania presúvajú po stránke.
Dve z nich sú teda o rýchlosti a jedna o optimalizácii. Písali sme o nich v článku SEO pre rok 2021 a je veľmi dôležité svoj web pripraviť pre tento algoritmus.
Tvorte hodnotný obsah
Obsah vášho webu by mal byť jasný, priamočiary a pridávať čitateľovi na hodnote. Jedným slovom kvalitný.
Toto sa ľahšie povie, ako urobí, obsahu treba venovať čas, energiu a lásku, aby bol taký, ktorý prináša ľuďom hodnotu.
Aký obsah tvoriť? Píšte o tom, čo viete. Čo robíte. Čo vašich návštevníkov zaujíma. Odpovedajte na ich otázky, zaujmite ich vašou odbornosťou a skúsenosťou.
Ak stále neviete aký obsah by ste mohli tvoriť, inšpirujte sa týmito 73 tipmi. Každý web môže tvoriť hodnotný obsah. Treba si len nájsť to, čo vám ide.
Píšte samozrejme obsah v súlade s vyššími bodmi – pridajte doňho vaše kľúčové slová, prelinkujte ho s ostatným vašim obsahom.
A nebojte sa linkovať na ostatné autoritatívne veľké weby, či už z vášho sektora alebo iného. Google vidí, že spomínate dobré weby a že sa snažíte pomôcť vašim čitateľom a to sa mu páči.
Získavajte spätné odkazy
Bez toho, aby vás ľudia zdieľali, bez toho aby na vás stránky neodkazovali je váš web neviditeľný.
A je jedno či máte zvládnuté všetky predchádzajúce kroky alebo ich ešte len postupne napĺňate.
Na spätných odkazoch to celé začínalo a spätné odkazy to stále držia. Google vie, že web, na ktorý odkazujú ostatné weby, je web dobrý a prínosný pre ostatných.
Akýkoľvek obsah, ktorý tvoríte by mali ľudia šíriť. Ak ho nešíria, tak načo taký obsah vôbec tvoríte.
Je dôležité, aby váš web bol spomínaný na internete na tie kľúčové slová, na ktoré sa chcete posúvať vyššie vo výsledkoch vyhľadávania.
A potrebujete spätné odkazy z kvalitných webov. Nie nejakých čo boli teraz vytvorené a nikto o nich nevie. Najlepšie z webov, ktoré majú svoje meno, sú relevantné k vášmu obsahu a ktoré vám prinesú aj návštevníkov.
Ak je váš trh malý a nenachádzajú sa v ňom výrazné mená, veľmi vhodnými sú odkazy z veľkých online magazínov.
Záver
Sčítané a podčiarknuté, mali by ste vedieť čo sa deje s vaším webom. Analytické nástroje ako Google Analytics a Collabim sú nevyhnutným predpokladom dobrej správy webu.
Mali by ste vedieť ako sa k vám ľudia dostávajú. Aké kľúčové slová zadávajú do vyhľadávača a na tieto slová by ste sa mali umiestňovať čo najvyššie. Na to slúži Google Search Console a taktiež Collabim.
Keď sa ľudia dostanú k vám na web, mali by byť potešení jeho rýchlosťou, prehľadnosťou a funkčnosťou.
A v neposlednom rade by mali nájsť obsah, ktorý ich obohatí.
Sú to klasické body optimalizácie pre vyhľadávače. No sú klasické preto, že fungujú. Google kladie dôraz na prehľadný web, informatívny a pútavý obsah, taký ktorý ide k veci a pomáha ľuďom alebo ich baví.
Keď toto všetko budete spĺňať, je veľkým predpokladom, že aj vy sa budete páčiť Googlu a že vás umiestni na vyššie priečky vo svojom hodnotení.
Ak potrebujete pomôcť s akýmkoľvek bodom, kontaktujte nás nižšie cez kontaktný formulár a veľmi radi sa tomu pozrieme na koreň.