Táto stránka používa cookies. Cookies sú uložené vo vašom prehliadači a slúžia na rozpoznávanie opakovaných návštev webu, uloženie nastavení a tiež analýzu návštevnosti.
Tento článok vznikol z dlhodobejšieho pozorovania toho, ako fungujú niektoré agentúry či freelanceri. Bola som aj na strane klienta, ale aj v agentúre. Pri nových spoluprácach som sa stretla s profesionálmi, ale aj začiatočníkmi. Veľakrát som sa však stretla s tým, že klient chcel vymeniť agentúru. Vtedy nastal niekedy problém a o tom bude tento článok. Nechcem týmto článkom „hejtovať“ agentúry a ani poukazovať na dôvody, aké na to mali. Ide mi skôr o klientov, aby mali prehľad na čo si dať pozor, aby veci, za ktoré si zaplatíte, naozaj patrili vám.
Facebook Business Manager
Toto je asi najčastejší problém. Klient si chce dať spravovať Facebook u inej agentúry a zistí, že účet mu vlastne nepatrí a nemá k nemu ani prístup. Agentúra argumentuje tým, že náklady na promovanie pôjdu cez ňu, čím navonok klientovi uľahčí starosti. Ale pozor. Vlastníctvo účtu a spôsob platby sú dve odlišné záležitosti. Ak účet nevlastníte, tak nie ste jeho majiteľom a agentúra vás môže kedykoľvek odpojiť. Preto dbajte na to, aby účet patril vám a vy sa rozhodnete, koho a akú agentúru pripojíte. Super návod ako si účet založiť je spísaný napríklad tu, kde sú aj odkazy od vytvorenia fanpage až po zdieľanie účtu s agentúrou.
Google Analytics
Toto je asi najsmutnejší príbeh počas môjho skúmania a fungovania. Agentúra založila účet danému klientovi pod sebou spolu s ostatnými klientmi. Spolupráca trvala 15 rokov. Keď sa klient rozhodol, že chce zmeniť agentúru, nastal problém. Účet osamostatniť nejde, v praxi teda patrí agentúre. Ale dostal odporúčanie založiť si nový, čím stráca všetky doposiaľ získané dáta. Riadne svinstvo, čo myslíte? 15 ročné dáta slušne povedané v keli alebo – jediné, čo mu ostalo je nezmeniť agentúru. Účet Google Analytics patrí vám a nie agentúre, dajte si na to pozor. Keď bude agentúra zakladať Google Analytics tak dbajte na to, aby bol pripojený k vášmu emailu a vy ste boli vlastníkom (nestačí byť adminom). O tom ako zdieľať Google Analytics účet sme písali nedávno.
Google Ads
Obdobný problém. Keď už začínam veriť, že to sa už predsa nerobí, tak robí. Nemusí za tým samozrejme byť len úmysel s klientom „vydrbať“, ale môže to byť aj neznalosťou špecialistu. Váš účet by mal byť prepojený s vaším emailom (ideálne nejakým firemným, kde majú prístup kompetentné osoby). Pokiaľ máte viacero projektov alebo firiem/webov, tak je jednoduchým riešením Multi Client Center (MCC), kde sa dá pripojiť viacero projektov. K jednotlivým projektom prideľujete agentúre a správcom prístup výlučne vy. Aj po skončení spolupráce musíte mať prehľad o číslach od založenia účtu alebo účtov.
Tvorba webstránok
Pri tvorbe webstránok sa najčastejšie stretávame s tým, že klient nemá špecifikáciu k danému webu. V cenovej ponuke je častokrát len napísaný rozsah webu a základné funkcionality tak, aby tomu klient rozumel. Podľa mňa je to chyba. Nehovorím teraz o veľkej 60 stranovej špecifikácii. Hovorím o funkcionalitách zhrnuté v bodoch. V princípe tak, že keď ukážete špecifikáciu inému programátorovi, tak mu je jasné, na čom je web postavený a ako funguje. Veľmi veľakrát sa stretávame aj s tým, že v cenovej ponuke je zahrnuté niečo, čo v praxi nie je uskutočnené. A čo na to klient? Nič, lebo tomu nerozumie. Takto by agentúry ani freelanceri rozhodne pracovať nemali. Na túto tému som diskutovala aj v jednom príspevku na Facebooku, kde sú názory ohľadne špecifikácie aj z druhej strany (programátori).
Iným príbehom bol aj prípad, kedy bola agentúra dokonca vlastníkom stránky, respektíve domény. To už je ozaj celé zlé.
Nie každá agentúra je dobrá agentúra a vyberať musíte ozaj precízne. To isté sa týka aj freelancerov. Ja osobne poznám v obore pár top ľudí a tí sú poväčšine freelanceri, ktorí odišli z agentúr. Netreba ale hádzať všetkých do jedného vreca. Odporúčala by som sa pýtať a predtým ako podpíšete nejakú zmluvu, tak si niečo o danej službe prečítať, prípadne ísť na nejaké školenie online marketingu (respektíve témy, ktorú si chcete platiť u agentúry). Na webe existuje takisto veľa free zdrojov, prípadne marketingových skupín, kde vám špecialisti poradia a usmernia vás. Ak potom natrafíte na dobrú agentúru, tak spolupráca bude určite prínosom pre obe strany.