Táto stránka používa cookies. Cookies sú uložené vo vašom prehliadači a slúžia na rozpoznávanie opakovaných návštev webu, uloženie nastavení a tiež analýzu návštevnosti.
Kedysi sa hovorilo, že “Kto nemá webstránku, tak prakticky neexistuje”. Webstránka bola považovaná za základný stavebný prvok marketingu firmy, ktorá chcela pôsobiť v prostredí internetu. Dnes to však už nie je len o kvalitnej webstránke, ale aj o online marketingu. Prečo je online marketing dôležitý? Čo má mať kvalitná webstránka? A čo spraviť pre to, aby ste boli vyššie vo vyhľadávaní ako konkurencia? Toto všetko ale aj viac sa dočítate v tomto článku.
Prevedieme vás témami:
- Mýty o online marketingu
- Prečo je online marketing dôležitý
- Čo by mala mať každá firma?
- Ako si vybrať dobrú agentúru?
Prečo (ne)mať online marketing
Google, Facebook, Instagram, youtube alebo “len“ obyčajná webstránka sú formou prezentácie každej firmy v online priestore. Niektoré nástroje slúžia ako vizitka či prezentácia, niektoré umožňujú zákazníkovi nazrieť dovnútra spoločnosti. Kvalitný marketingový mix každej spoločnosti však firmu zviditeľňuje a zarába jej peniaze. A to je jedným z cieľov každej spoločnosti.
Aké sú najčastejšie mýty a obavy z online marketingu? Prečo sa ešte niektoré firmy boja alebo nepovažujú online priestor za dôležitý?
5 mýtov o online marketingu
- Nepotrebujem online marketing
- Mám web a nepotrebujem nový
- Moji zákazníci sú B2B segment
- Bojím sa všetkého nového
- Mám dosť zákazníkov
Veľa spoločností podľahne práve týmto piatim mýtom. Na trhu ste etablovaný podnik, máte svojich stálych klientov a veľa práce. Online marketing tým pádom nepovažujete za nutný, lebo nepotrebujete nových zákazníkov. Mysleli ste ale na to, že, do vedenia (aj etablovaných firiem) sa dostávajú stále mladší ľudia? A tí sú online? Tým pádom aj veľa vašich zákazníkov je online?
Veľmi veľa ľudí si v súčasnej dobe firmu, ktorú osloví na spoluprácu, vygoogli. V praxi to znamená, že si pozrie akú má webstránku, či je aktívna na Facebooku (prípadne inde), pozrie si referencie na Google My Business (ak tam firma má profil).
Dajte ľuďom vedieť, že ste stále “in” a že ste moderná spoločnosť, ktorej žiadne novinky a technológie nie sú cudzie. Tak ako nepracujete so starými strojmi či technológiami vo svojom obore, tak by ani vaša spoločnosť nemala zaostávať a držať krok so všetkými modernými technológiami. A to online marketing určite je.
Prečo teda mať online marketing?
Napriek všetkým mýtom (a možno vašim súčasným pocitom) existuje aj dosť presvedčivých faktov, prečo byť online.
1. Vaši zákazníci sú online
Len v Európe je na internete viac ako 800 miliónov ľudí. To je celkom slušné množstvo užívateľov, nie? A celkom dobrý dôvod byť súčasťou vyhľadávacích dopytov v medzinárodnom meradle. Online marketing vám pomôže spojiť sa s ľuďmi, ktorí majú reálny záujem o vaše služby. Či už na lokálnej, európskej alebo medzinárodnej úrovni.
2. Interakcia a obojsmerná komunikácia
Prostredníctvom online marketingu viete lepšie komunikovať so svojím publikom. Pri offline reklame ako je TV, billboard, leták či inzercia v časopise, máte síce reklamu, ale zostáva vám len dúfať, že si niekto vašu reklamu všimne a osloví vás. Väčšinou ale zabudne a tak či tak hľadá na internete. Na vás si možno už ani nespomenie a uprednostní konkurenciu, ktorá sa zobrazí vo vyhľadávaní vyššie. Pri online reklame je interakcia oveľa vyššia, užívateľ sa môže okamžite dozvedieť viac či už o produktoch alebo firme samotnej.
3. Vyššia transparentnosť podnikania
Máte web, kde máte fotky alebo kontakty vášho tímu? Máte na webe blog, kde píšete zaujímavý obsah? Máte Facebook fanpage, kde informujete fanúšikov o tom, čo a ako robíte? Vedia vás nájsť ľudia na Google mape? Viditeľnosť vašej značky v online prostredí zvyšuje aj transparentnosť vašej firmy. Ak ste na všetky otázky odpovedali nie, tak potom prakticky v dnešnom svete neexistujete a je len otázkou času, kedy vás pohltí konkurencia, ktorá odpovedala “Áno”.
4. Vyhľadávanie na mobile a tablete
Vyhľadávanie na mobile predstavuje v priemere 60% všetkých zrealizovaných dopytov. To znamená, že klienti si vás nájdu cez mobilné zariadenie, kde si aj vyberú službu, prípadne uskutočnia prvý kontakt. Ak nemáte webovú stránku prispôsobenú mobilnému vyhľadávaniu, tak prichádzate o vzácne návštevy a tým aj dopyty. Tu si prečítajte viac o dôležitosti mobilného vyhľadávania.
5. Dostupnosť a merateľnosť
V online priestore ste 24 hodín denne a 7 dní v týždni. Vaši zákazníci uskutočňujú nákupy a objednávky nielen počas pracovnej doby. Prečo by mali čakať do druhého dňa, kým budete mať otvorené? Radšej oslovia konkurenciu a vybavia čo potrebujú hneď. Zákazníci majú prístup na web a môžu nakupovať tovar a služby bez ohľadu na čas.
6. Nízke náklady
Formy online reklamy sú lacnejšie ako tradičná reklama. Najlepším riešením pre každé podnikanie je samozrejme kombinácia tradičnej a online reklamy.
Čo by mala mať každá úspešná firma?
Online marketing je veľmi široký pojem a zahŕňa množstvo nástrojov. Základné kamene každého online marketingu, na ktorom treba stavať, sú však tieto:
WEB
Webstránka je neustále vyvíjajúci sa mechanizmus podliehajúci stále novým trendom. Aká by mala byť webová stránka? Čo je vlastne cieľom webovej stránky? V minulosti stačilo, keď boli na webe vypísané služby, kontakt a niečo o danej firme. V dnešnej dobe už takýto web zďaleka nie je postačujúci. Čo sú teda základné piliere?
- Rýchlosť načítania webovej stránky
- Moderný dizajn webu
- Responzívny – čiže sa správne zobrazuje na mobilných zariadeniach
- Pochopiteľný pre vyhľadávače – aby (najmä) Google vedel, že existujete.
„Vedeli ste, že World Wide Web vyvinul v rokoch 1989 – 1990 Timothy Berners-Lee a Robert Cailliau v Európskom laboratóriu pre časticovú fyziku CERN v Ženeve?“
Mať dobrý web však nestačí. Na čo vám bude dobrý web, keď nie ste vo vyhľadávačoch? Keď si užívateľ zadá kľúčové slovo a nenájde vás? Na to slúži práve vyššie spomenutá optimalizácia webovej stránky pre vyhľadávače.
Čo je potrebné, aby sa webstránka posúvala vyššie vo vyhľadávačoch?
Vo vyhľadávaní Google sa môžete dostať na prvé priečky dvomi spôsobmi. Jedným spôsobom je platená reklama (to je vo vyhľadávaní aj označené pri firme vľavo ako „reklama“). Táto reklama je drahší, ale účinný spôsob ako priviesť na svoj web užívateľov. Nefunguje však na hocijaké kľúčové slovo.
Práve vyššia optimalizácia webstránky je spôsob, akým dostanete na web užívateľov prirodzene. Neplatíte si priamo reklamu, ale prácu ľudí, pomocou ktorých sa na dané kľúčové slová môžete zobrazovať. Toto sa nazýva On-Page SEO.
Tip: Optimalizácia vášho webu by mala byť realizovaná súčasne s realizáciou novej webovej stránky. Dajte si na to pozor a pýtajte sa na to. Nie je to štandard každého programátora alebo firmy.
Čo zaberie, aby sa váš web posúval vyššie vo vyhľadávaní?
Keď už máte novú webstránku, ktorá je optimalizovaná pre vyhľadávače, tak ste na dobrom začiatku. Google vás začne vnímať. Môžete čakať roky, kým váš web nadobudne históriu a Google vás bude posúvať sám od seba. To ale môže trvať aj desať rokov. Čo spraviť pre to, aby ste predbehli konkurenciu vo vyhľadávaní?
Ako prvé je dôležité mať na webstránke kvalitný obsah. Týka sa to ako textov samotných podstránok, tak aj blogových článkov. Tým vytvárate pre Google unikátny obsah. Google vyvíja stále inteligentnejšie algoritmy, ktoré ťahajú vyššie práve webstránky s kvalitným obsahom. Dajte si však pozor na uverejňovanie obsahu na viacerých miestach v online priestore. Jeden a ten istý článok by sa nemal nachádzať na dvoch miestach (bez špeciálneho označenia článku, ktoré sa robí v rozhraní webu). Na druhej strane je tým pádom potrebné tvoriť obsah aj mimo vašej webstránky. Funguje to tak, že sa píšu unikátne články, ktoré sa umiestňujú na rôzne portály. Tým pádom diverzifikujete svoje článkové portfólio, čo Google hodnotí takisto pozitívne a posúva vás vyššie. A poslednou, nemenej dôležitou oblasťou, je nákup spätných odkazov. Z rôznych článkov (aj nie vami napísaných) si kúpite prelink, ktorý smeruje na váš web.
Čiže zhrnuté odporúčania sú nasledovné:
- tvorte kvalitný obsah na webe
- tvorte kvalitný obsah mimo vášho webu
- nakupujte linky/spätné odkazy
Keď si budete mať takýto obsahový mix, tak diverzifikujete portfólio článkov a odkazov, ktoré smerujú na váš web. A to má Google veľmi rád. A za odmenu vás potiahne vyššie pred konkurenciu. Táto časť sa odborne nazýva Linkbuilding alebo Off-Page SEO.
Za ostatné oblasti online marketingu, ktorým by ste sa mali začať venovať je potrebné spomenúť minimálne:
- Google My business (vytvorený firemný profil na Google)
- Facebook a LinkedIn (alebo aspoň jedno z toho)
- a veľa ďalších 🙂
Čo má mať dobrá SEO agentúra
Na záver prinášame pár tipov, čo by mala mať dobrá agentúra. Ako u lekára, tak aj pri agentúrach platí – všeobecný lekár je všeobecný a špecialista je špecialista. Čiže je dôležité, aby online agentúra bola špecializovaná. Tým pádom je zameraná primárne na jednu vec a disponuje aj tímom odborníkom, ktorí sa už nebudú na vás učiť. K ďalším základným bodom patrí:
- Dobrá SEO agentúra vám nikdy nesľúbi, že budete za mesiac-dva na prvých pozíciách v Google
- Dobrá SEO agentúra dokonca ani sama nemusí byť prvá v Google (nemusí byť na trhu tak etablovaná, ale môže byť zložená zo špecialistov so skúsenosťami z iných agentúr)
- SEO agentúra by mala vypracovať stratégiu a základný časový rozvrh prác. Ak tak neurobí, tak utekajte. Lebo ak to neurobíte na začiatku, tak utečiete po pár mesiacoch.
- To, že je partnerom Google nemusí nič znamenať.
- Pozrite si web a pýtajte sa na skúsenosti špecialistov. Nielen na to, ako dlho funguje agentúra, resp. kedy bola založená.
- Dobrá agentúra má blog.
- Každá dobrá agentúra pripravuje reporty a informuje vás o postupe prác. A posune kľúčových pozícii.
- Ak si vyberiete tú najlacnejšiu agentúru, tak v skutočnosti zaplatíte niekoľkonásobne viac.
Dobrým zvykom je aj úvodné stretnutie. Takisto by ste mali mať pripravené odpovede na otázky, ktoré vám agentúra dopredu zašle: aká je vaša cieľová skupina, aké sú vaše ambície a vízie, aký rozpočet máte na marketing a pár ďalších.
V článku sú použité nástroje online marketingu, ktoré sú z pohľadu fungovania v online priestore nevyhnutnosťou. Samozrejme, že je veľa ďalších ako napríklad výkonnostné kampane prinášajúce okamžité konverzie, email marketing či veľké množstvo sociálnych sietí. Takisto množstvo kreatívnych agentúr prinášajúcich špičkové riešenia pre offline priestor. WEB a SEO je však oblasť, s ktorou vám odporúčame pri vnáraní sa do vôd online marketingu určite začať 🙂