Táto stránka používa cookies. Cookies sú uložené vo vašom prehliadači a slúžia na rozpoznávanie opakovaných návštev webu, uloženie nastavení a tiež analýzu návštevnosti.
Mnoho ľudí si mýli názov domény s webovou lokalitou alebo službou hostingu webových lokalít. Pozrime sa na to, čo je názov domény, akú má funkciu a z akých častí sa skladá.
Názov domény je adresa vašej webovej lokality (webstránky). Je to text, ktorý používateľ zadáva do riadku s adresou v prehliadači, aby sa dostal na webovú lokalitu. Zjednodušene povedané – ak by bola vaša webová lokalita dom, názov domény je jeho adresa.
Internet je obrovskou sieťou počítačov, ktoré sú navzájom prepojené prostredníctvom globálnej siete káblov. Každý počítač v tejto sieti môže komunikovať s inými počítačmi. Na identifikáciu je každému počítaču pridelená adresa IP. IP adresa je séria čísel, ktorá identifikuje daný počítač na internete. Je však omnoho jednoduchšie zapamätať si názov, než sériu čísel. Predstavte si, že by ste na návštevu svojich obľúbených webstránok museli do vyhľadávača zadávať riadok s číslami.
Práve preto boli zavedené názvy domén.
Nemusíte do vyhľadávača zadávať dlhý reťazec čísel. Stačí zadať názov domény do panela s adresou vo vašom prehliadači.
Všetky názvy domén sú spravované registrami domén. Každý, kto si chce vytvoriť webovú lokalitu, musí si zaregistrovať názov svojej domény. To je spolu s webhostingom najkľúčovejším krokom pri tvorbe webovej lokality.
Viete, že v súčasnosti je zaregistrovaných viac ako 300 miliónov názvov domén?
Ako sa líši názov domény od URL adresy?
Jednotný vyhľadávač zdrojov alebo URL adresa, niekedy nazývaný aj webová adresa, sa skladá z názvu domény a ďalších informácií vrátane protokolu a cesty.
Napríklad, v URL adrese https://dev.weblauncher.sk/kompletny-seo-slovnik/ je „weblauncher.sk“ názov domény, „https“ protokol a „/kompletny-seo-slovnik/“ cesta ku konkrétnej webovej stránke na webovej lokalite.
Z čoho sa skladá názov domény?
Názvy domén sú zvyčajne rozdelené na dve alebo tri časti, z ktorých každá časť je oddelená bodkou. Ak čítame názov domény sprava doľava, prechádzajú identifikátory v názve domény od najvšeobecnejších po najkonkrétnejšie. Časť napravo od poslednej bodky je doména najvyššej úrovne (top-level domain – TLD). TLD môžu byť všeobecné, ako napríklad „.com“, „.net“ alebo „.org“ alebo špecifické TLD pre jednotlivé krajiny, ako napríklad „.sk“.
Naľavo od TLD je doména druhej úrovne (second-level domain – 2LD). Ak sa niečo nachádza naľavo od 2LD, nazýva sa to doména tretej úrovne (third-level domain – 3LD).
Príklad:
Doména Google v USA je „google.com“.
„.com“ je TLD (najvšeobecnejšia)
„google“ je 2LD (najkonkrétnejšia)
Doména Google v Spojenom kráľovstve je „google.co.uk“.
„.uk“ je TLD (najvšeobecnejšia)
„.co“ je 2LD
„google“ je 3LD (najkonkrétnejšia)
V tomto prípade 2LD označuje typ organizácie, ktorá zaregistrovala doménu. V Spojenom kráľovstve je „.co“ pre stránky registrované spoločnosťami.
Názov domény a SEO
Názov domény je dôležitý aj z hľadiska SEO. Existujú dva spôsoby, ktorými môže vaša doména ovplyvniť vaše SEO a hodnotenie vyhľadávania:
- Branding
- Kľúčové slová
Branding
Názov domény by mal byť založený na vašej značke. Takto vás používatelia rýchlejšie nájdu, zapamätajú si a identifikujú vašu firmu online. Zvyčajne by sa mal názov domény vyberať súčasne s výberom obchodného názvu.
Google preferuje značky, pretože používatelia majú radi značky – inými slovami, silná online značka znamená, že používatelia s väčšou pravdepodobnosťou na web kliknú, prečítajú si ho, budú ho zdieľať a odkazovať naň. Čím viac ľudí si zapamätá vašu značku (doménu), tým viac budú navštevovať vašu webovú lokalitu. Tým sa zvýši dôveryhodnosť a hodnota vašej webovej lokality. Konečným výsledkom je pozitívny branding, ktorý pomôže vášmu webu získať vyššie hodnotenie na Google.
Kľúčové slová
Ako názov domény si tiež môžete vybrať kľúčové slová o vašej firme, produktoch či službách atď. Povedzme, že ste napríklad predajcom pneumatík – v tomto prípade môže doména „najlepsiepneumatiky.sk“ priniesť lepšie výsledky vo vyhľadávaní. Kľúčové slová sú však samostatnou kapitolou celého procesu optimalizácie webstránky a je to už úloha seo špecialistov.