Táto stránka používa cookies. Cookies sú uložené vo vašom prehliadači a slúžia na rozpoznávanie opakovaných návštev webu, uloženie nastavení a tiež analýzu návštevnosti.
Ak vytvárate a zverejňujete webovú stránku, robíte to s cieľom nejakým spôsobom ovplyvniť jej návštevníkov – či už aby konzumovali obsah, nakupovali, používali vašu aplikáciu, objednali vaše služby alebo navštívili vašu kamennú predajňu a podobne. Rýchlosť stránky je dôležitým faktorom, ktorý ovplyvňuje vnímanie používateľov. V tomto článku sa pozrieme na to, čo je rýchlosť stránky a prečo je tento faktor dôležitý.
Rýchlosť stránky sa definuje ako čas, ktorý uplynie medzi žiadosťou prehliadača o stránku po moment, kedy prehliadať dokončí spracovanie a vykreslí obsah. Rýchlosť stránky (alebo inak aj výkonnosť stránky) vyjadruje, ako rýchlo je prehliadač schopný načítať plne funkčné webové stránky danej webovej lokality.
Stránky, ktoré majú nízku výkonnosť, a teda tie, ktoré sa v prehliadači vykresľujú pomaly, môžu používateľov odradiť. Naopak, stránky, ktoré sa načítajú rýchlo, majú zvyčajne väčšiu návštevnosť a lepšie miery konverzie. Viaceré štúdie potvrdili, že rýchlosť webu má vplyv na mieru konverzie (alebo rýchlosť, s akou používatelia dokončia požadovanú akciu). Nielenže viac používateľov zostáva na stránkach s rýchlym načítaním, ale v porovnaní s pomalšími stránkami konvertujú rýchlejšie.
Miera odchodu návštevníkov býva vyššia na pomalších webových stránkach a dokonca ovplyvňuje aj čas zotrvania a zapojenie. Podľa prieskumu z roku 2013, každá 1 sekunda načítavania znamená 7 percentnú stratu na predaji, 11% menej vzhliadnutí stránky a 16% menšiu používateľskú spokojnosť.
Čo ovplyvňuje rýchlosť stránky?
Na výkonnosť webovej lokality má veľký vplyv množstvo zdrojov, ktoré webová lokalita potrebuje na načítanie. Veľké súbory JavaScript, videoobsah, ťažké súbory CSS či obrázky s vysokým rozlíšením – to všetko pridáva webovej lokalite značnú váhu, respektíve čas načítania. Rýchlosť a podmienky siete a pripojenia majú tiež vplyv na rýchlosť webu. Aj keď je webstránka navrhnutá tak, aby boli „ľahká“, nemusí sa v prehliadačoch načítať rýchlo kvôli pomalej sieti. Vplyv má aj miesto a vzdialenosť miest hosťovania. Ak musí obsah prejsť dlhú cestu, aby sa dostal tam, kde je potrebný, môže to spomaliť proces a používateľ musí počkať, kým súbory prejdú danú vzdialenosť a dostanú sa do ich zariadenia.
Rýchlosť stránky a SEO
Spoločnosť Google má tendenciu uprednostňovať čo najrýchlejšie poskytovanie relevantných informácií používateľom. Preto je výkonnosť respektíve rýchlosť stránky dôležitým faktorom v hodnotení vyhľadávanie Google. Výkon stránky na mobilných zariadeniach je pre SEO taktiež veľmi dôležitý.
Rýchlosť stránky sa dá testovať rôznymi spôsobmi či nástrojmi. Jedným z nich je aj nástroj Google PageSpeed Insights. Ako príklad môžete vidieť výsledok testovania rýchlosti našej webstránky pomocou nástroja PageSpeed Insights: